Bibliotheek Beringen krijgt bijzondere SAMENLEES-boekjes cadeau

Op 16 februari 2023

De bibliotheek van Beringen ontving op donderdag 16 februari 2 gloednieuwe reeksen van 60 SAMENLEES-boekjes in picto-woordschrift. Deze werden gratis aangeboden door Carita en Livia De Vos, twee logopedisten met bijna 40  jaar werkervaring in het onderwijsveld.

De SAMENLEES-boekjes zijn het resultaat van BIB! BIB! BIB! HOERA, één van de tweehonderd geselecteerde projecten uit de afgelopen Warmste week. Het project richt zich op jongeren en kinderen met een verstandelijke beperking, kansarme jongeren en kinderen met een andere thuistaal.

“Bepaalde groepen van kinderen vinden niet altijd aangepaste boekjes in het bestaande aanbod in Vlaamse bibliotheken,” licht schepen voor bibliotheek Jessie De Weyer toe. “Het project BIB! BIB! BIB! HOERA van Carita en Livia voorziet daarin een oplossing in de vorm van SAMENLEES-boekjes in het picto-woordschrift. Het zijn verhalenboekjes waarin de woorden ondersteund worden door beeldschrift en pictogrammen. Dankzij de donatie van 2 pakketten van 60  boekjes, hebben we nu een specifiekaanbod op maat in onze bibliotheek.”

Voor de illustraties in de boekjes, schakelden Carita en Livia de hulp in van heel wat creatievelingen. Zo werden vijf van de boekjes uit de collectie volledig vrijblijvend geïllustreerd door Mia Schuermans uit Koersel.

“Leesboekjes en (luister)verhalen zijn een dagelijks onderdeel van ons leven met twee jonge kinderen. We genieten ervan om samen in boekjes te bladeren, verhalen te vertellen of mooie prenten te bewonderen. Samen in een verhaal duiken maakt onze wereld groter én brengt ons dichter bij elkaar. Als kind genoot ikzelf ook van verhalen lezen, bedenken en uittekenen. In kader van ‘mommy me-time’ heb ik mezelf de cursus ‘kinderboeken illustreren’ cadeau gedaan. Als creatieve geest was het voor mij een voorrecht om mee te werken aan dit project,” aldus Mia Schuermans.

Wie benieuwd is naar de boekjes, kan deze binnenkort in de bib van Beringen ontlenen.