N-VA maakt zich zorgen over bovengemiddelde dagprijs WZC Corsala

Op 6 januari 2017

Afgelopen week raakte bekend dat de dagprijzen van Woonzorgcentra in Beringen bij de top 10 duurste zijn van heel Limburg. Bovendien werd duidelijk dat OCMW Woonzorgcentrum Corsala eveneens bovengemiddelde prijzen hanteert.

“Wanneer we vaststellen dat Woonzorgcentra binnen Beringen prijzen hanteren die ruim 2 euro per dag hoger zijn dan het Vlaams en Limburgs gemiddelde, maken wij ons uiteraard zorgen over de betaalbaarheid van een kamer voor Beringse ouderen. De meerderheid maakt door jaren van prijsverhogingen binnen WZC Corsala dan ook een foute beleidskeuze. Wij moeten niet concurreren met privé-woonzorgcentra maar moeten er voor zorgen dat elke Beringenaar op leeftijd in onze stad een kamer vindt met de nodige verzorging, ook diegene die het financieel moeilijker hebben en een kamer in het privé-circuit niet kunnen bekostigen,” aldus N-VA raadslid Wesley Jeunen.

De evolutie van de dagprijzen binnen WZC Corsala werd de voorbije jaren door de N-VA fractie op de OCMW-raad dan ook meermaals aan de kaak gesteld. “De meerderheid wil een verzelfstandiging van WZC Corsala waarbij het woonzorgcentrum de stad niets meer mag kosten. Diegenen die het moeilijk hebben ondersteunen, is voor onze fractie echter wel een kerntaak van het OCMW. Bovendien blijkt de kostprijs per inwoner van Beringen voor Corsala slechts 6 euro te zijn op jaarbasis, een geringe investering voor de verzorging van onze ouderen. Blijkbaar zijn de miljoenen investeringen voor in het oog springende projecten véél belangrijker, zo kost het nieuwe zwembad 45 euro per jaar aan elke inwoner,” besluit Wesley Jeunen.