Jong N-VA Beringen gaat toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers na voor de app ‘On Wheels’

Op 27 februari 2018

Onze jongeren bezochten deze maand verscheidene plaatsen in Paal-Centrum om de toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers na te gaan. Samen met Ronald Janssens, die al zijn hele leven in een rolstoel zit, trokken Jessie De Weyer, Wesley Jeunen en Wouter Vandermeeren op pad.

““Het idee haalden wij bij andere Jong N-VA afdelingen,” aldus Wesley. “De app ‘On Wheels’ maakt het eenvoudig na te gaan voor rolstoelgebruikers of zij ergens binnen kunnen en of ze gebruik kunnen maken van een toilet.”

Wouter licht de werkwijze toe: “Iedereen kan informatie over de toegankelijkheid van plaatsen ingeven in de applicatie. Wij kregen hulp van Ronald Janssens. Met hem erbij konden wij effectief nagaan of een gebouw toegankelijk is. Een kleine drempel van enkele centimeters kan voor Ronald een enorme hindernis betekenen.”

Jessie beaamt dat er nog veel werk aan de winkel is. “Bij de bankkantoren in Paal-Centrum is bijvoorbeeld 1 op 4 niet of zeer moeilijk toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Op de gemeenteraad van februari zal N-VA dan ook vragen of de stad Beringen het gebruik van de applicatie wil promoten. Hoe meer mensen immers informatie aanleveren, hoe beter rolstoelgebruikers hun bezoek aan plaatsen in onze stad kunnen plannen.”